Izotoniki - wady i zalety. Czy warto pić napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne cieszą się sporą popularnością. Są łatwo dostępne i dobrze rozreklamowane. Ale czy faktycznie skuteczne i zdrowe? Czy warto pić izotoniki? A może lepiej sięgnąć po zwykłą wodę, albo samodzielnie przygotowany napój? Jakie są wady i zalety specjalnych napojów izotonicznych?

Źródło: pexels autor: antas singh

Izotoniki mają swoje wady i zalety. Moim zdaniem od czasu do czasu bez obaw można po nie sięgnąć. Nie są jednak niezastąpione. Odradzałabym również picie ich w dużych ilościach. Tego typu napoje skutecznie nawadniają, dostarczają witamin i minerałów. Zawierają jednak sporo kalorii i dodatkowych substancji, które nie są do niczego potrzebne i mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie. 



Napoje izotoniczne: zalety i wady

1. Są smaczne to zaleta. Chociaż dla niektórych to wada. Że sztuczne, za słodkie (sam cukier), za gorzkie (słodziki i ten ich charakterystyczny posmak) i w ogóle nie dobre. Do wyboru mamy kilka wersji smakowych, ale wciąż wachlarz możliwości w tej kwestii jest dość ubogi. 

2. Izotoniki dostarczają witamin i minerałów. To ważne podczas wysiłku i w ogóle, jeżeli nasza dieta jest słaba. Inna sprawa, że są to zazwyczaj substancje syntetyczne, które wchłaniają się gorzej. 

3. Napoje izotoniczne mają odpowiednie stężenie bardzo zbliżone do ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych. Dzięki temu bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm. Są w tym lepsze niż zwykła woda czy sok. Bez problemu możemy jednak samodzielnie skomponować napój izotoniczny z wody, soli, glukozy i soku cytrynowego. Wiele osób tak właśnie woli. 


4. Oprócz wody, witamin i minerałów izotoniki dostarczają sporo kalorii. Dlatego osoby, które się odchudzają powinny uważać. Zastosowanie tych napojów ma sens tylko w przypadku intensywnego i długotrwałego wysiłku. Przy umiarkowanym wystarczy zwykła woda. 


Zobacz też: Gęsia skórka podczas treningu w upały

5. W skład napojów izotonicznych wchodzą barwniki, konserwanty chemiczne i sztuczne substancje słodzące. Nie należą one do zdrowych i powinniśmy raczej ich unikać. Oczywiście w niewielkiej ilości nas nie zabiją ani nie zniweczą lat treningów. Mimo wszystko jednak wielu sportowców, również amatorów, z tego powodu rezygnuje z izotoników. 



6. Cena tych specyfików zależy od producenta. Jedne są droższe, inne tanie. Najmniej oczywiście zapłacimy za wodę z kranu. Rezygnacja z izotoników to jednak zawsze te kilka złotych oszczędności, które można sobie schować do skarpety. 



Czy warto sięgać po izotoniki?

Moim zdaniem to dobre wyjście na wyjątkowe sytuacje. Maraton czy ciężka górska wyprawa. Od czasu do czasu na treningu czy nawet tak, żeby ugasić pragnienie - też nie zaszkodzą. Nie widzę jednak powodu, żeby pijać je regularnie i na stałe włączyć do swojego menu. Myślę, że zwykła woda lub domowej roboty napoje izotoniczne to lepszy wybór. 



Zobacz też: Jak wrócić do treningów po przerwie

Komentarze

  1. Świetny artykuł. Cenne informacje zostały tutaj zebrane. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu. Komentarze uznane za spam zostaną usunięte.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...