środa, 13 czerwca 2018

Jak zacząć biegać i ćwiczyć po przerwie? Porady i refleksje

Wrócić do biegania czy innej aktywności fizycznej po dłuższej przerwie, nie zawsze jest łatwo. Czasami stęsknieni, zaczynamy z nowymi siłami i wielkim entuzjazmem. Niekiedy jednak ciężko jest się zebrać i zorganizować. Problemem bywa konsekwencja, ale zdarzają się też wypadku losowe, które wymuszają przerwę w sporcie. Większość osób prędzej czy później zaczyna tęsknić i myśli o powrocie.
Jak zacząć biegać i ćwiczyć po przerwie? Porady i refleksje
Źródło: instagram/abakercja

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że przerwa w treningach nie oznacza, że zaczynamy od zera. Nasze ciało pamięta, co potrafiło. I może nie jest w stanie tego od razu odtworzyć, ale powrót do formy trwa znacznie krócej, niż wyrabianie tej formy. I to jest dobra wiadomość. Nawet kilka lat nie oznacza, że wszystko co kiedyś osiągnęliśmy, jest stracone. Jeżeli raz już czegoś dokonałeś, dokonasz tego ponownie przy odrobinie chęci i treningach oczywiście.


Szybciej nie znaczy jednak już teraz natychmiast. Dla wielu osób bywa to ciężkie i bolesne. Pamiętamy, w jakiej świetnej formie byliśmy, a nasza obecna sprawia, że chce się płakać. Łatwo w takim momencie się załamać, zwątpić i odpuścić. Oczywiście lepiej tego nie robić. Trzeba przeczekać. Najgorsze i najtrudniejsze są pierwsze tygodnie. Później idzie coraz lepiej. Jeżeli zaczynasz po długiej przerwie nie oczekuj od siebie na wstępie cudów i rekordów. Daj swojemu ciału czas.

To, że w ogóle zaczynasz po raz kolejny, jest powodem do dumy i radości. W powrotach nie ma miejsca na chorą presję. Niczemu dobremu to nie służy. Na rekordy przyjdzie czas. Teraz to moment, żeby cieszyć się sportem i od nowa poznać swój organizm. Wiele się mogło zmienić przez ten czas.


Zobacz też: Pielęgnacja stóp biegacza. Jak o nie dbać?

Zaprzestanie treningów może być spowodowane wieloma czynnikami. Czasami są one od nas niezależne np. choroba. Nie można ćwiczyć i już. Niekiedy ciężko jest nam pogodzić sport z problemami, które się pojawiają. Mogą to być kłopoty natury osobistej czy zawodowej. Część osób właśnie w aktywności fizycznej szuka ucieczki i odstresowuje się. Inni jednak rezygnują ze sportu, bo nie potrafią się na nim skupić. I w tym też nie ma nic złego. Bywa też, że powodem przerwy jest zwykłe lenistwo i brak konsekwencji. Tutaj też nie ma się co samobiczować. Ja uważam, że skoro nam się odechciało, to był powód. Widocznie tego potrzebowaliśmy. Nic na siłę. Jak nam się zachce, to zaczynamy ponownie. Wszystko w zgodzie ze sobą.

Jak zacząć biegać i ćwiczyć po przerwie? Porady i refleksje
Źródło: instagram/abakercja
Ja miałam w swoim życiu dwie dłuższe przerwy w bieganiu. Bo kontuzji nie liczę. Jedna, kiedy zaszłam w ciążę. Pisałam o tym kilka słów o powrotach do biegania. Przez cały ten czas bardzo brakowało mi porządnych treningów. Tęskniłam za bieganiem. Fantazjowałam o nim ;) Oczywiście nie było tak źle, jak być może to brzmi. Przez większość czasu przed narodzinami dziecka przeprowadzałam się, a po byłam ledwo żywa z niewyspania. Na płacz za sportem nie bardzo był czas i siła. Druga przerwa nastąpiła dokładnie rok po urodzeniu dziecka. Tzn. wtedy powoli zaczęłam wycofywać się ze sportu. Teraz chciałabym wrócić, bo tęsknię i brakuje mi tego. Aktywność fizyczna jest dla mnie ważna. Lubię się ruszać, ćwiczyć i lubię mieć wygimnastykowane ciało. Lepiej się wtedy czuję.

Zaczęłam biegać na poważnie ponad 4 lata temu. W tym czasie popełniłam mnóstwo błędów np. brak rozgrzewki, olewanie rozciągania czy zbyt szybkie tempo lub duża presja. Teraz jestem biegowo już trochę mądrzejsza. Mam też wiele innych obowiązków. Posiadanie dziecka to w końcu nie bułka z masłem. Dlatego do aktywności fizycznej wracam sobie powoli, na spokojnie, bez spiny. Staram się ćwiczyć, kiedy mam możliwość, ale też się do tego nie zmuszam. Niekiedy robię trening kosztem snu. Niestety, jak się ma dziecko, nie ma rozwiązań idealnych. Zawsze z czegoś trzeba rezygnować.

Jak więc zacząć biegać i ćwiczyć po dłuższej przerwie? Spokojnie i bez presji. Z radością. I z rozsądkiem. Wtedy, kiedy faktycznie czujesz się gotowy. Nic nie dzieje się bez przyczyny. Jeżeli ktoś kocha sport i nagle przestaje, to o czymś to świadczy. I raczej nie o lenistwie. Dlatego dbajcie o siebie, bo nikt inny tego nie zrobi.

Zobacz też:

1 komentarz:

  1. Ja nie mogę się zmobilizować, by wrócić do jazdy na rolkach, stale coś mi przeszkadza....

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...