środa, 21 czerwca 2017

Jak wynająć mieszkanie w ciąży/z małym dzieckiem?

Wynajem mieszkania i ciąża wydają się nie mieć ze sobą wiele wspólnego, a już na pewno nie powinny ze sobą kolidować. A jednak. Spróbuj wynająć mieszkanie w ciąży, to się przekonasz że to wcale nie jest taka prosta sprawa. Mam nadzieję, że mój poradnik chociaż trochę komuś pomoże. Byłam w takiej sytuacji i wiem jak to czasami bywa. 

Jak wynająć mieszkanie w ciąży/z małym dzieckiem?


Wynająć mieszkanie będąc w ciąży lub z małym dzieckiem wcale nie jest tak łatwo. Nie miałam o tym pojęcia, dopóki sama w ciąży nie próbowałam czegoś wynająć. Spotkałam się z wieloma problemami i przeszkodami. Kosztowało mnie to sporo nerwów, prawie byłam bezdomna i do końca nie wiedziałam, gdzie urodzi się dziecko. Obawiałam się, że podczas którejś z tysiąca przeprowadzek.



Wynajęcie mieszkania w ciąży lub z małym dzieckiem w moim przypadku było nawet nieco trudniejsze, niż wynajęcie mieszkania z psem. Ostatecznie najlepszą opcją okazały się znajomości. Oczywiście da się wynająć mieszkanie w ciąży, nawet z psem i to w kilka dni ze stosunkowo niskimi płatnościami. Ale wszystko ma swoją cenę... Dlatego zaliczyłam 4 przeprowadzki w pół roku. Dość ekstremalne przeżycie, szczególnie na końcówkę ciąży.


Wynajem mieszkania z dzieckiem/w ciąży - najczęstsze problemy i obawy właścicieli


Dzieci to jest wielkie szczęście i radość, ale niestety tylko dla rodziców. Dla sąsiadów to raczej płacz o każdej porze dnia i nocy. Dla właściciela mieszkania dziecko to potencjalny niszczyciel. Nawet jeżeli jeszcze nie umie chodzić, to w końcu się nauczy i zacznie demolować wszystko, co na jego drodze. A do tego czasu będzie sikać po ścianach. Albo łóżkach i fotelach. (Pielucha dużo daje, ale od czasu do czasu każda pielucha, każdemu dziecku przemoknie czy coś z niej wypłynie, i wcale nie musi być pełna). Też średnia opcja. Dziecko w mieszkaniu znacznie podnosi prawdopodobieństwo zniszczeń. Zresztą zobaczcie sami, jak wygląda życie pod jednym dachem z niemowlakiem.

Druga obawa właścicieli dotyczy tego, że rodzinę z dzieckiem trudniej jest wyrzucić. A nuż nie będą płacić czynszu. Albo zaczną użytkować mieszkanie w sposób na który właściciel się nie godzi. Mogą też nie robić nic złego poza tym, że nie będą chcieli lokalu opuścić. To jest ogromny problem. Każdego lokatora ciężko się jest pozbyć jak się uprze, a w przypadku kobiety z dzieckiem jest to praktycznie niemożliwe.


Tutaj właścicielom z pomocą przychodzi umowa o wynajem okazjonalny. To bezpieczniejsza opcja, ponieważ wynajmujący zobowiązuje się opuścić mieszkanie po wygaśnięciu umowy i wskazuje adres pod który może zostać wyeksmitowany. Czyli nie jest tak, że wyrzucamy kogoś na bruk, tylko po prostu go przenosimy w inne miejsce. Umowa najmu okazjonalnego niesie jednak ze sobą pewne problemy. Po pierwsze koszt. Podpisuje się ją u notariusza i taka usługa oczywiście kosztuje. Poza tym lokatorzy chcący wynająć mieszkanie muszą wskazać lokal, do którego można ich wyeksmitować. Problem w tym, że skoro ktoś wynajmuje mieszkanie to dlatego, że właśnie nie ma swojego. Gdyby miał to by tam mieszkał, a nie wynajmował od kogoś.

Czasami problemem jest po prostu niechęć do dzieci i nie bo nie. Jedni nie wynajmują studentom, inni obcokrajowcom, a inni rodzinom z dziećmi.

Wynająć mieszkanie w ciąży lub z dzieckiem jest ciężko.

Wynająć mieszkanie w ciąży

Jak wynająć mieszkanie w ciąży lub z małym dzieckiem


Po pierwsze postaw sprawę jasno od początku. Szkoda czasu twojego i właściciela. Nie licz na to, że ktoś, kto w rozmowie telefonicznej nie zgodziłby się na dziecko, po rozmowie w cztery oczy nagle zmieni zdanie. Raczej nie. A nawet jeśli, to później może zmienić je jeszcze raz i będziecie znowu musieli czegoś szukać. Chcąc wynająć mieszkanie od razu na wstępie informuj właściciela, że zamierzasz mieszkać tam z dzieckiem. Ukrywanie potomka też nie wchodzi w grę. Co jak co, ale ukryć dziecko jest praktycznie niemożliwe ;)


Jeżeli właściciel zgodzi się na dziecko, to połowa sukcesu. Bo to jeszcze nie koniec. Teraz się zaczyna prawdziwa zabawa, bo trzeba sprawdzić, czy mieszkanie w ogóle nadaje się do zamieszkania tam z dzieckiem. Ja dopiero po narodzinach Dominika uświadomiłam sobie, że w większości mieszkań po prostu nie dalibyśmy rady żyć. Dlatego teraz podzielę się swoimi doświadczeniami.

Winda

Dla mnie to konieczność. Bo mam ciężki wózek i nie uśmiecha mi się go nosić po schodach. Zresztą i tak nie dałabym rady, szczególnie jeżeli dziecko byłoby w środku.Niby można zostawić go na klatce, ale ja bym nie zostawiła. Po pierwsze przez kilka miesięcy mój maluch usypiał i uspakajał się jedynie w wózku. Wózek musiał być w domu! Po drugie wózek stojący na klatce narażony jest na kradzież, zniszczenia czy zabrudzenie. Nie kładłabym swojego malutkiego, czyściutkiego bezbronnego niemowlaka w wózku, który całymi nocami stoi na klatce. Trochę może dlatego, że w mojej klatce nocą dzieją się dziwne rzeczy, ale czy Wy wiecie dokładnie co się dzieje w Waszej?


Szeroka klatka i niskie piętro

Jeżeli jednak moje argumenty za windą do Was nie przemawiają, to wybierzcie chociaż mieszkanie z szeroką klatką i na jak najniższym piętrze. Będzie łatwiej tym wózkiem operować. Zwróćcie też uwagę, jak wygląda klatka. Czy jest czysta i zadbana, czy może stanowi miejsce schadzek dla okolicznej młodzieży.


Balkon

Balkon jest dość ważny. Można tam suszyć pranie (a przy dziecku będzie tego sporo). Można też wynieść tam dziecko w wózku, jeżeli nie chce nam się wychodzić z nim na spacer, a zależy nam żeby się dotleniło. Tylko tutaj warto zwrócić uwagę czy sąsiedzi z dołu lub z mieszkań obok nie palą papierosów. To wszystko bardzo czuć. Dziecko to wdycha, smród osadza się na ubrankach. Nie polecam.

Mieszkanie do wynajęcia przyjazne dla niemowlaka.

Suszarnia

Zimą lub w deszczowe dni też pranie trzeba gdzieś wysuszyć, a na balkonie się nie da. Można je suszyć w domu stawiając na środku pokoju suszarkę, ale wygodniej wynieść do suszarni. To przydatne pomieszczenie. Całkiem fajną opcją jest urządzenie-suszarka, ale większość mieszkań na wynajem nie posiada takich luksusów.


Ogólny stan mieszkania

Zwróćcie uwagę, czy mieszkanie jest szczelne, ciepłe i czyste. I czy da się coś z tym zrobić, jeżeli nie jest. Przy nieszczelnych oknach maluchowi może być zimno. Odpadający tynk ze ścian będzie jedzony. Wystrzegałabym się również wykładzin dywanowych, których nie da się ani uprać ani zdjąć. Gromadzi się tam mnóstwo brudu. Dywan dla dziecka jest fajny, o ile to jest nasz własny czysty dywan. Nigdy nie wiadomo, co poprzedni lokatorzy robili. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy w mieszkaniu nie uchodzi gdzieś gaz, nie ma pleśni czy grzybów. Dla małego dziecka to wszystko jest sto razy bardziej szkodliwe, niż dla nas.


Sąsiedzi

Najlepsze będą rodziny z innymi dziećmi. Bezdzietni mogą narzekać na zakłócanie spokoju, z kolei studenci i młodzież mogą robić zbyt wiele hałasu. Oczywiście wystarczy trafić na normalnych ludzi i nie będzie problemów. Przed wynajęciem warto się zorientować, kto mieszka w sąsiednich mieszkaniach i jakie ma zwyczaje.

Ładna okolica na spacery

Zwróćcie uwagę, czy będzie gdzie wyjść z dzieckiem na spacer. Najlepsze są parki z alejkami. Fajnie jeżeli blisko jest plac zabaw. Maluch szybko dorośnie. No i żłobek. Fajnie jest mieszkać w przyjemnej okolicy, a mając dziecko to już w ogóle nie wyobrażam sobie życia w betonowej dżungli.


Infrastruktura dostosowane do wózka

Dopóki nie urodziłam i nie zaczęłam z tym maleństwem wychodzić nie miałam pojęcia, jak ciężko poruszać się z wózkiem. Strome podjazdy albo w ogóle ich brak. Rozwalające się chodniki czy wyboiste alejki. Idąc z reguły nam to nie przeszkadza. Czasami się potkniemy. Ale jadąc wózkiem czuć każdy taki wybój. I dzieci owszem lubią kołysanie, ale bez przesady. Nie trzęsienie, jakby były wirowane w pralce. Warto też zwrócić uwagę na dostępność sklepów. Do wielu mniejszych zwyczajnie nie da się wjechać wózkiem. Nie zmieścisz się! A jeżeli jakimś cudem się wepchniesz, to utkniesz przy pierwszej alejce. Sprawdźcie też koniecznie, czy w okolicy jeżdżą niskopodłogowe autobusy i tramwaje. Ze starym autobusem jakoś dacie radę, ale wejść z wózkiem do tramwaju z kilkoma schodami jest praktycznie niemożliwe.


Wynajęcie fajnego mieszkania dla powiększającej się rodziny wymaga nieco pracy i może kosztować trochę nerwów, ale jak już się uda, to satysfakcja jest ogromna. Jeżeli sami byliście w podobnej sytuacji podzielcie się swoimi doświadczeniami i poradami. Chętnie poznam również stanowisko drugiej strony, czyli właścicieli wynajmujących swoje mieszkania rodzinom z dziećmi. 

8 komentarzy:

  1. Już kilka razy spotkałam się z przekonaniem, że matki z dzieckiem nie można wyrzucić z wynajmowanego mieszkania, nawet jak nie wywiązuje się z umowy. Myśle, że to z tego przekonania wynika niechęć wynajmujących do rodzin z dziećmi, wiec dobrze że rozwiewasz wątpliwości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy poradnik. Ja tylko raz w swojej karierze wynajmowałam mieszkanie, a wtedy jeszcze dziecka niet. Łatwiej było i mogłam się wspinać na trzecie piętro. Teraz też sobie tego nie wyobrażam.

    OdpowiedzUsuń
  3. fajne konkretne rady ja całe szczęście byłam już wtedy na swoim:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobre wskazówki dla poszukujących mieszkania z dzieckiem. Nigdy nie szukałam mieszkania i nie zdawałam sobie sprawy, że jest gorzej je znaleźć kiedy ma się dziecko.

    OdpowiedzUsuń
  5. My szukaliśmy domu do wynajęcia z noworodkiem na rękach i trafiliśmy od razu na piękne miejsce i fajnych właścicieli :) Nie było żadnego kłopotu z wynajęciem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie wynająć mieszkanie jest ciężko, mówię z własnego doświadczenia. Tym bardziej kobieta ciężarna czy rodzina z dzieckiem może mieć z tym kłopot. Pomijając już nas - ceny odstępnego są czasami z kosmosu, szczególnie patrząc na jakość mieszkania,okolicy itp..

    OdpowiedzUsuń
  7. My nie mieliśmy problemu ze znalezieniem mieszkania jako rodzina z dzieckiem, ale słyszałam już o obawach wynajmujących.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio szukałam mieszkania na wynajem i znajomi szukali mieszkania na wynajem, z dzieckiem. Ja znalazłam w kilka dni, oni szukają nadal.. świetny, przydatny wpis!

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...