wtorek, 31 stycznia 2017

Jak się przygotować do biegania zimą?

Do biegania zimą warto się odpowiednio przygotować. Pozwoli to uchronić się przed chorobami, kontuzjami i zniechęceniem. Bieganie zimą może być fajne i całkiem bezbolesne. Do treningu na zewnątrz warto się przygotować. Biegając zimą powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na odpowiednio ciepły ubiór i buty przystosowane do śniegu i lodu. Poza ubraniem jest również kilka innych szczegółów, które zdecydowanie ułatwią i uprzyjemnią zimowe bieganie.


Zima nie jest straszna, jeżeli zadbamy o kilka ważnych aspektów. Bieganie po śniegu i mrozie może okazać się świetną zabawą i dobrym treningiem. Na pewno nie trzeba się bać tej pory roku i zamykać w czterech ścianach.



Co zjeść i wypić przed zimowym bieganiem?

Zimą, kiedy jest zimno i trening jest intensywniejszy warto zadbać o posiłek przedtreningowy. Szczególnie, jeżeli zazwyczaj biegacie na czczo. Zjedzenie czegoś przed wyjściem może znacznie poprawić samopoczucie, dodać sił i ogrzać organizm. Oczywiście nie jest to regułą. Są ludzie, którym dopiero po zjedzeniu pierwszego posiłku w ciągu dnia zaczyna się robić zimno ;) Serio są. Wiem, bo ja tak mam ;) Wiem, bo sprawdziłam. I wam też doradzam, bo może się okazać, że modyfikacjo dotychczasowych zwyczajów jedzeniowo-przedtreningowych będzie jedną z lepszych decyzji w 2017.


Dobrym pomysłem na posiłek przedtreningowy będzie coś lekkiego, co dostarczy dużo energii ale nie obciąży żołądka. Zimą dobrze, żeby było to jedzonko dość kaloryczne. Utrzymanie stałej temperatury ciała przy takich mrozach wymaga sporego wydatku energii. Przy niskich temperaturach człowiek się mniej poci, traci mniej wody i praktycznie nie dokucza mu pragnienie. Można spokojnie wybrać się długi trening bez wody. W sumie i tak po godzinie by zamarzła. Pamiętajmy jednak, że pomimo zmniejszonego pragnienia zimą nasze ciało też potrzebuje być odpowiednio nawodnione. Po treningu koniecznie uzupełniamy płyny. Może być ciepła zupa na rozgrzanie albo któryś z napojów regenerujących.

Jak zabezpieczyć twarz podczas biegania zimą?

Wybierając się na bieganie zimą dobrze zabezpieczyć twarz. Dotyczy to głównie kobiet, ale nie tylko. Odmrożone, czerwone, piekące policzki to serio nic fajnego. A na dodatek później skóra może być nadwrażliwa. Lepiej nie ryzykować. Właściwie nie ma przeciwwskazań, żeby smarować się kremem na zimę już przy jednocyfrowych temperaturach na plusie. A na pewno warto to zrobić, kiedy na minusie jest kilkanaście, wieje wiatr i sypie śnieg. Twarz jest dość wrażliwa. Ja na dłuższe biegi zawsze biorę ze sobą pomadkę ochronną do ust. Usta bardzo łatwo wysychają i pierzchną, zaczynają szczypać. To nie jest przyjemne, psuje trening i naszą urodę. Zamiast pomadki można używać zwykłej wazeliny albo maści z witaminą A. Do twarzy nada się praktycznie każdy krem z przeznaczeniem na mróz. Ważne, żeby był on dość tłusty, nie wodnisty. Co prawda opinie co do tego, czy lekki krem nawilżający nam zamarznie na twarzy są podzielone. Ja odradzam go, ponieważ zwyczajnie nie jest w stanie zapewnić naszej skórze dostatecznej ochrony.


Jak się ubrać do biegania zimą?

Najważniejsze jest, żeby odpowiednio się ubrać do biegania zimą. Pisałam już o tym, więc nie będę się powtarzać. Wystarczy kliknąć w link powyżej. Ale tak naprawdę nie ma jednej recepty, jak się ubrać, ponieważ każdy człowiek ma inną odporność na mrozy. Jeden mocniej odczuwa i gorzej znosi niskie temperatury, a drugi lepiej. Trzeba próbować. 

Nastawienie psychiczne do biegania zimą

Może nie są to jeszcze warunki bardzo ekstremalne (a może dla niektórych są). W każdym razie bardzo ważne jest, żeby odpowiednio przygotować się psychicznie. Przede wszystkim trzeba pogodzić się z faktem, że zimą będzie nam się biegało wolniej i trudniej. Trzeba liczyć się z upadkami. Bieganie pod wiatr i pod śnieg nie należy do najprzyjemniejszych. Zimą jest zimno i trzeba to zaakceptować. I przemakają buty. A czasami, jak się człowiek trochę spoci, to może zacząć mu zamarzać koszulka ;)

1 komentarz:

  1. Bardzo chciałabym biegać w zimie, ale niestety ze względu na oblodzone trasy po prostu nie mam jak. Mimo to zapisuję sobie post na później, mam nadzieję, że jednak mi się przyda. :)

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...