poniedziałek, 3 października 2016

Pielęgnacja ciała w ciąży

Jak zadbać o ciało w ciąży? Jak zapobiegać pojawianie się rozstępów w ciąży? Jak walczyć z cellulitem? Jak pielęgnować ciało w tym szczególnym, ale też trudnym okresie? W ciąży skóra brzucha narażona jest na znaczne rozciągnięcie. W końcu tam musi się zmieścić mały człowiek. Brzuch ma zdecydowanie najtrudniej, ale reszta ciała również nie ma lekko. Warto zadbać o to, żeby w ciąży skóra była odpowiednio nawilżona, natłuszczona i odżywiona. Intensywną pielęgnację można zacząć już od samego początku. Nasze działania będą najskuteczniejsze, jeżeli rozpoczną się nie później niż w 4 miesiącu. Później może już być za późno.

Pielęgnacja ciała w ciąży
Źródło: pixabay.com



Rozstępy w ciąży

Rozstępy w ciąży to najczęstsza przypadłość. Powstają one w wyniku silnego rozciągania się skóry. W naszym brzuchu będzie musiało się zmieścić dziecko wraz z łożyskiem i wodami płodowymi, więc skóra musi ulec znacznemu rozciągnięciu. Poza tym w okresie ciąży włókna kolagenowe mogą być słabsze, a przez to skóra bardziej podatna na rozstępy nie tylko na brzuchu ale również na udach czy pośladkach (które z reguły jakoś bardzo nie tyją, o ile dbamy o dietę i aktywność fizyczną). Nie ma stuprocentowej metody, żeby im zapobiec. To kwestia genów. U niektórych kobiet pomimo wzorowej pielęgnacji tak się pojawią. Ale zawsze można zminimalizować negatywny wpływ ciąży na ciało, dzięki odpowiedniej pielęgnacji i diecie.


Cellulit w ciąży

Ze względu na przybieranie na wadze, a także na skutek zmian hormonalnych w ciąży wiele kobiet skarży się na cellulit. Nie jest to regułą. U mnie akurat tak jakby się zmniejszył. Ale ogólnie na wszelki wypadek warto przyjąć, że w ciąży będziemy na niego bardziej narażone. Cellulitu, w przeciwieństwie do rozstępów, można się całkowicie pozbyć, ale to wcale nie jest proste. Przy skłonnościach może być nawet tak trudne, że aż nieopłacalne. W końcu trochę szkoda byłoby za główny cel w życiu postawić sobie walkę z cellulitem.


Przesuszona skóra w ciąży

Znam to tylko z teorii, ale ze względu na rozmaite zmiany hormonalne skóra w ciąży może mieć skłonności do przesuszania się. Najlepszym sposobem jest dbanie o nawilżenie od środka, czyli odpowiednia dieta. Taka dostarczająca sporej ilości płynów, a także zdrowych tłuszczy. Bo za gładką, jędrną i nawilżoną skórę odpowiada nie tylko woda, ale również dobre tłuszcze w diecie. Warto także używać kosmetyków pielęgnujących i nawilżających tak często, jak tego potrzebujemy.

Jak dbac o ciało w ciąży
Źródło: pixabay.com

Jak zapobiec rozstępom i cellulitowi w ciąży?

Aby zapobiec rozstępom i cellulitowi w ciąży warto dbać o zdrową, zróżnicowaną dietę. I nie przejadać się. Może i jemy za dwie osoby, ale pamiętajmy, że ta druga osoba będzie docelowo ważyć zaledwie kilka kilogramów, a nie jak my kilkadziesiąt ;) Więc tak, owszem żywimy drugą istotę, ale taką miniaturowych rozmiarów. W profilaktyce rozstępów oprócz zdrowej, zrównoważonej diety bardzo ważna jest pielęgnacja zewnętrzna. Warto smarować ciało olejkami i balsamami już od samego początku ciąży. Niekoniecznie dwa razy dziennie, ale tak co drugi, trzeci dzień byłoby dobrze. To jest tylko moje zdanie. Producenci zalecają dwa razy dziennie. Dla mnie to przesada, ale każdy zrobi tak jak uważa i na swoją własną odpowiedzialność. Poza wcieraniem kosmetyków warto również delikatnie masować ciało i stosować peelingi. Wszystko to ujędrnia, nawilża i wzmacnia skórę, przez co zmniejsza ryzyko pojawienia się cellulitu i rozstępów.



Kosmetyki do pielęgnacji ciała w ciąży

Używałam wielu kosmetyków do pielęgnacji ciała w czasie ciąży. część z nich była specjalnie przeznaczona do tego celu. Równie dobrze spisywały się jednak "zwykłe" balsamy. Jak zawsze polecam kierowanie się zdrowym rozsądkiem, wcześniejszymi doświadczeniami i składem. Wiele "specjalistycznych" kosmetyków ma bardzo wysoka i niczym nie uzasadnioną cenę. Często w obawie przed rozstępami i rozciągniętą skórą po ciąży kobiety wydają fortunę na takie specyfiki. Tymczasem równie dobrze spisałby się tańszy balsam albo naturalny olejek. Warto mieć to na uwadze i nie ufać ślepo etykietkom.


Moja pielęgnacja ciała w ciąży

Przed ciążą stosowałam balsamy do ciała średnio 2 razy w tygodniu. Z podobną częstotliwością robiłam peeling. Po zajściu w ciążę doszłam do wniosku, że moja pielęgnacja ciała powinna być nieco bardziej intensywna. Do trzeciego miesiąca smarowałam ciało balsamem 2-3 razy w tygodniu, a później już coraz częściej. Od połowy drugiego trymestru starałam się przynajmniej co drugi dzień. Oczywiście jak mi czasami nie wyszło to nic się nie działa. Nie zwiększyłam częstotliwości do zalecanych przez producentów 2 razy dziennie. Mimo wszystko to dla mnie lekka przesada, żeby smarować się czymś i rano i wieczorem. Zresztą co 2 dni było wystarczająco. Ciało było pięknie nawilżone, rozstępów nie widziałam, a nawet trochę mi się cellulit zmniejszył. Skóra nie była przesuszona ani nie swędziała.

Używam kosmetyków dla kobiet w ciąży na przemian ze zwykłymi. Różnica jest w opakowaniu. Składy są porównywalne, więc śmiem podejrzewać, że działanie również. Testowałam następujące ciążowe linie kosmetyków:
  • Tołpa, Dermo Body Mum
  • Bielenda, Sexy Mama
  • Lirene, Będę Mamą
Tołpa zdecydowanie wyróżnia się na plus składami, Lirene i Bielenda to takie przeciętniaki. Ze wszystkich byłam zadowolona. Jeżeli ktoś chce i może wydać więcej mogę polecić Tołpę. Jeżeli nie to radziłabym poszukać w drogerii balsamów w przystępnej cenie i o dobrym składzie (np. z Eveline) zamiast w ciemno decydować się na rzekomo ciążową Bielendę czy Lirene. Tzn. nie twierdzę, że są złe. Po prostu w tej cenie można kupić coś lepszego.

Zobacz też:

3 komentarze:

  1. No właśnie to pchanie jedzenia w ciężarne nadal pokutuje...a tu trzeba z głową aby nie za bardzo utyć bo to dodatkowe obciążenia dla i tak już eksploatowanego organizmu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy i przydatny artykuł :) Mam nadzieję, że kiedyś będę miała okazję się przekonać jak to jest :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jeszcze w ciąży nie byłam, ani nie planuje jeszcze być, ale porady bardzo fajne. :D

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...