czwartek, 18 sierpnia 2016

Jak sobie radzić ze zmęczeniem w ciąży?

Zmęczenie i brak sił w ciąży to bardzo powszechne zjawisko. Oczywiście nie jest powiedziane, że musi dotknąć każdej kobiety. Mnie akurat dotknęło. Zmęczenie w ciąży jest o tyle irytujące, że pojawia się bez względu czy faktycznie coś robię, czy nie. Ot po prostu programowo każdego wieczora jestem zmęczona. Nawet gdybym cały dzień nie robiła nic. Jestem zmęczona samym faktem przeżycia tego dnia. Brak sił w ciąży to normalna sprawa, chociaż przyznam najszczęśliwsza nie byłam. Ja z reguły sprawna i pełna energii osoba nagle zmieniam się w takiego flaka ;) Jak radzić sobie ze zmęczeniem w ciąży? Oto garstka moich porad.

Jak sobie radzić ze zmęczeniem w ciąży?
Źródło: pixabay.com



Zmęczenie w ciąży - po prostu usiądź

Tak, usiądź. W autobusie czy w kolejce do lekarza. Usiądź zanim jeszcze będziesz musiała. Albo zanim się przewrócisz. Dłuższe stanie w ciąży potrafi być bardzo wyczerpujące. Raz w kościele od samego stania przez dosłownie kilka minut zaczęło mi się robić słabo i na przemian zimno oraz gorąco. Usiadłam i zaraz przeszło. Usiądź również podczas krojenia warzyw na sałatkę czy podczas mycia zębów. Dopiero w ciąży uświadomiłam sobie, jak wiele rzeczy można robić na siedząco ;) O ile chodzenie w umiarkowanych ilościach jest ok, to stanie radziłabym ograniczyć do absolutnie koniecznego minimum. Nikomu to do szczęścia nie jest potrzebne.


Zmęczenie w ciąży - i tak się pojawi

Choćbym cały dzień leżała w łóżku wstając jedynie do toalety i tak wieczorem będę zmęczona. Co w związku z tym? A no to, że nie ma sensu specjalnie oszczędzać sił, póki są. I tak zaraz się ulotnią, bez względu na to, czy coś zrobisz czy nie. Dlatego jeżeli tylko mam energię wykorzystuję ją. Idę na spacer, porządkuję ubrania, nastawiam pranie, robię manicure i pedicure, piszę tekst lub gotuję. Korzystam z siły, póki jeszcze jest. Jeżeli nie zużyje tej energii na coś pożytecznego ona uleci sobie w przestrzeń. Dlatego weekendy zaczynam zwykle od mycia podłogi i włosów ;) Oczywiście cały czas mam na myśli drobne lekkie czynności, a nie dźwiganie ciężarów.

Zmęczenie w ciąży - kąpiel

Ciepła kąpiel z dodatkiem soli lub pachnącego płynu zawsze dodawała mi energii i poprawiała samopoczucie. W ciąży często również zabieram ze sobą do wanny książkę. Czyta się o wiele łatwiej i przyjemniej, niż w łóżku. Kąpiel ma na mnie wybitnie regenerujące działanie. Oczywiście później trzeba podjąć wysiłek wytarcia się i ubrania, ale i tak bilans wychodzi na plus.

Zmęczenie w ciąży - wysypiaj się

Ja już około dwudziestej zaczynam usypiać ;) Oczywiście to, że prześpię się te dwanaście godzin nie sprawi, że następnego dnia wieczorem sytuacja się nie powtórzy. Jak już pisałam zmęczenie pojawi się tak, czy inaczej. Mimo wszystko warto się wysypiać. Sen jest zdrowy. Jeżeli tylko czujesz potrzebę, żeby iść spać to z całą pewnością znaczy, że powinnaś to zrobić. Przynajmniej jeżeli chodzi o czas ciąży.



Zmęczenie w ciąży - dbaj o dietę

Staraj się jeść zdrowe, lekkie i zróżnicowane posiłki. Dużo warzyw, owoce, trochę nabiału, dobrej jakości mięso i ryby. Do tego zioła i przyprawy. Jesz nie tylko dla siebie, ale też dla tego malucha w brzuchu. Chociaż tak naprawdę to jesz w pierwszej kolejności dla niego. Jeżeli dostarczysz sobie zbyt mało wartościowych składników dziecko i tak dostanie. Tobie zabraknie. Więc w sumie to bardziej jesz dla siebie. Stąd te wszystkie przerażające historie o kobietach, co im się w ciąży posypały zęby, włosy i paznokcie. Bo jadły byle co i za mało. Większość lekarzy obecnie zaleca oprócz zbilansowanej diety suplementację witaminami dla kobiet w ciąży.


Mam nadzieję, że moje porady, jak przetrwać ciążowe zmęczenie okażą się dla was pożyteczne. Pamiętajcie jednak, że każdy organizm jest inny i inaczej reaguje. U jednej zmęczenie może się w ogóle nie pojawić, a inna absolutnie nie powinna nawet myśleć o myciu podłogi w ciąży. Wszelkie wątpliwości rozwiejcie u swojego lekarza. 

Zobacz też: 

13 komentarzy:

  1. To chyba po prostu trzeba przejsc�� ale dobre rady zawsze w cenie��

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze przede wszystkim trzeba myśleć pozytywnie, wówczas wszystko wydaje się dużo łatwiejsze. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Każda z nas musi przez to przejść :) Faktycznie, dobrze jest wtedy zwolnić tempo chociaż na chwilę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm, w ciąży zmęczona, a raczej senna byłam tylko na początku trzeciego trymestru, a później byłam pełna energii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja pamiętam podczas ciąży ciągle bym spała :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja byłam zmęczona jak tylko się budziłam :D Ale w ciążowym zmęczeniu najfajniejsze jest to, że mija po porodzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie kąpiele zawsze usypiają :D Ale pobudzająco działały na mnie spacery i wypady na basen. Także na zmęczenie polecam ruch! Ale lekki i lubiany :) A potem oczywiście odżywcza drzemka!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja w pierwszym trymestrze byłam bardzo zmęczona, wymiotowałam przez 11 tygodni - to była masakra, więc nic dziwnego. A w trzecim zgaga, nic nie pomagało. Ale zmeczona nie byłam. Cała ciążę byłam aktywna do samego końca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie byłam, więc nie wiem, ale od koleżanki wiele na ten temat słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. dieta to podstawa dobrego samopoczucia w tym okresie ciążowym :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dieta i odpowiednie witaminy!

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...