niedziela, 29 maja 2016

Kasza gryczana - moja ulubiona

Kasza gryczana prażona jest moją ulubioną kaszą. Lubię ją również bardziej, niż ryż czy makaron. Kasza gryczana jest pyszna, ma szereg właściwości zdrowotnych i właściwie same zalety. To jeden z tych produktów, które zawsze muszę mieć w szafce. Kasza gryczana jest stałym gościem na moim talerzu i wcale mi się nie nudzi.
Kasza gryczana - właściwości zdrowotne
Źródło: pixabay.com

 
Kasza gryczana - właściwości zdrowotne
Kasza gryczana, jak większość kasz, zawiera sporo białka roślinnego i błonnika a także witaminy z grupy B, magnez, żelazo, fosfor i potas. Zawiera także duże ilości manganu i krzemu. Składa się głownie z węglowodanów złożonych. Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny. Tzn. niby średni, ale jak na węglowodana obiadowego to niski ;)

Kasza gryczana - kaloryczność
Kasza gryczana zawiera ok. 340 kcal w 100 g suchego produktu. Po ugotowaniu wiadomo pęcznieje, więc wychodzi około stu kalorii w 100 gramach ugotowanej kaszy gryczanej. Nie jest to bardzo dużo, ale też nie jakoś mało. Innymi słowy kasza gryczana stanowi idealny składnik obiadu. Sycąca, dostarczająca energii ale nie tak tucząca jak czekolada.

Kasza gryczana - zalety
Kasza gryczana jest bardzo zdrowa, o czym pisałam już wyżej przy okazji właściwości zdrowotnych. Dla mnie jej ogromną zaletą jest wyrazisty smak. Doskonale pasuje do ryb, mięs i sosów. Właściwie samą bez dodatków też mogłabym jeść, bo lubię.  Kasza gryczana również dość szybko się gotuje.

Kasza gryczana - wady
Kasza gryczana, jak wszystko, ma również swoje wady. Jest stosunkowo droga, jak na kaszę. Podczas gdy jęczmienna kosztuje do 3 zł za kilogram, za tyle samo kaszy gryczanej trzeba zapłacić około 8 złotych. Nie każdemu musi również odpowiadać jej smak i zapach przy gotowaniu. O ile pozostałe kasze, podobnie jak ryż, makaron i ziemniaki są same w sobie praktycznie bezzapachowe, kasza gryczana wyraźnie pachnie. Ma również bardziej wyrazisty smak. Pisałam o tym wyżej, dla mnie to zaleta, ale rozumiem że nie każdy musi w ten sposób na to patrzyć. Kasza gryczana nie jest również polecana dla osób będących na diecie łatwostrawnej, cierpiących na wrzody żołądka lub dwunastnicy czy inne choroby układu pokarmowego.

Zobacz też:

6 komentarzy:

  1. Jestem podobnie jak ty wielką fanką kaszy gryczanej. Uwielbiam ją w połączeniu z sosem mięsnym i kawałkami mięsa! Jeśli chodzi o smak to faktycznie jest specyficzny i nie każdemu przypadnie do gustu. W tym przypadku warto pamiętać, że mamy do wyboru również kaszę gryczaną nieprażoną, która nie posiada już takiego smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kaszę gryczaną uwielbiam zwłaszcza prażoną, jednak nie mogę przekonać się do mąki gryczanej. Teraz uświadomiłam sobie jak dawno nie jadłam tej kaszy, warto przypomnieć sobie ten charakterystyczny smak :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja lubię kaszę, ale akurat za gryczaną nie przepadam. Zdecdowanie wolę jęczmienną i to właśnie po nią najczęściej sięgam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jako dziecko nie cierpiałam kaszy gryczanej. Jakoś zawsze kiedy była na obiad czułam niesmak, że to nie ziemniaki, a dziś... cóż... dziś uwielbiam kasze gryczaną i mogłabym ją jeść kilka razy w tygodniu. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię kaszę gryczaną i co dla mnie ważne moje dzieci też za nią przepadają. Trochę zdziwiłam się informacją, że jest ona droga w stosunku do innych kasz, bo jakoś nigdy nie wydawała mi się jakaś kosztowna. Co i tak nie powstrzyma mnie przed dalszym jej kupowaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam kaszę gryczaną :)

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...