niedziela, 10 kwietnia 2016

Najgłupsze przesądy ciążowe

Przesądy na temat ciąży cały czas są obecne w naszym życiu, chociaż mamy XXI wiek, jesteśmy oczytane i wykształcone, mamy dostęp do specjalistów i fachowej literatury itd. Jak to jest z tymi przesądami ciążowymi? Podobno w każdym jest ziarnko prawdy. Czy rzeczywiście jest się czym przejmować? Zabobony ciążowe to stek bzdur czy może trudna do wyjaśnienia prawda?

Najgłupsze przesądy ciążowe
Źródło: pixabay.com


Przesądy i zabobony to trochę taki temat jak wizyta u wróżki. Nawiasem mówiąc pierwszą osobą, która powiedziała o mojej ciąży była właśnie wróżka ;) Niby nie ma żadnych sensownych argumentów za, ale czasami jednak się sprawdza. Wśród przesądów ciążowych znajdziemy zarówno te zabawne jak i przerażające. Część zabobonów jest zupełnie niewinna, ale niektóre mogą być niebezpieczne.

Szukając w internecie przesądów związanych z ciążą trafiłam na niewyczerpane źródło bzdur i głupoty. Było tego tak dużo, że w ogóle nie ma sensu przytaczać nawet połowy. Napiszę jedynie o tych zabobonach, z którymi sama spotkałam się w trakcie ciąży i o kilku tych, które uważam za najciekawsze.


W ciąży nie powinno głaskać się psa, bo dziecko urodzi się z sierścią

Nasz faworyt wśród ciążowych bredni. Od Wigilii się z tego regularnie śmiejemy, chociaż moja mama usłyszawszy tę rewelację była mocno skonsternowana i zniesmaczona. Oczywiście nie ma żadnego naukowego potwierdzenia, żeby głaskanie psa w jakikolwiek sposób miało wpłynąć na owłosienie noworodka. A ja oczywiście nie zamierzam zaprzestać regularnych głasków z Piccolą.

W ciąży nie powinno głaskać się psa, bo dziecko urodzi się z sierścią

W ciąży nie wolno nosić łańcuszków ani korali, bo dziecko owinie się pępowiną

Również w żaden sposób nie da się tego logicznie wytłumaczyć. Ozdoby na szyi nosi sporo kobiet. Pewnie coś około połowy żeńskiej populacji. Zawinięcie dziecka w pępowinę też nie jest przypadkiem bardzo odosobnionym. Maluszek swobodnie sobie "pływa" w brzuchu mamy i czasami tak się zdarzy, że się zaplącze w tę pępowinę. Ale to, że matka nosiła łańcuszek akurat nie ma z tym nic wspólnego.

Kobieta w ciąży nie powinna być na pogrzebie

Jeden z bardziej przerażających zabobonów. Byłam na pogrzebie i przyznam szczerze w pewnym momencie podczas mszy musiałam już sobie usiąść. Ale tylko dlatego, że było duszno a długie stanie w ogóle mi nie służy. Jedyny sensowny powód dla którego ciężarna miałaby rezygnować z udziału w pogrzebie jest duży stres. Albo fatalne warunki pogodowe (bardzo zimno lub bardzo gorąco). Jeżeli jednak nie podejrzewamy, żeby udział w pogrzebie miał być dla nas silnym szokiem, a pogoda jest umiarkowana nie ma żadnych przeciwwskazań.

Z kształtu brzucha można wyczytać płeć dziecka

Nie wiem, jakim cudem to miałoby działać, skoro dzieci na tym etapie różnią się jedynie narządami płciowymi i niczym więcej. Nie mniej jednak wiele kobiet ze starszego pokolenia deklaruje, że im się sprawdziło.

Córka kradnie urodę matce, więc jeżeli źle wyglądasz w ciąży, znaczy że to dziewczynka

Jeden z paskudniejszych przesądów, który od początku próbuje postawić matkę i córkę naprzeciwko siebie jako rywalki. Również nie ma na to żadnych sensownych dowodów. To jak kobieta wygląda w ciąży zależy od wszystkiego, ale na pewno nie od płci dziecka. Od genów, od tego jak o siebie dba, od przypadku. Nie od płci dziecka. A córka niczego matce nie kradnie. Ani urody ani męża. Co najwyżej później podkrada ciuchy i kosmetyki ;)

Najgłupsze przesądy ciążowe
Źródło: pixabay.com

Kobiecie w ciąży się nie odmawia

To nie tyle przesąd, co głupie powiedzonko typu "pijany prawdę ci powie". Bzdura straszna. Oszem kobieta w ciąży ze względu na swój wyjątkowy stan wymaga specjalnego traktowania. Należy ustąpić jej miejsca w autobusie, przepuścić w kolejce, nie stresować bez wyraźnej potrzeby. Często potrzebuje pomocy przy niektórych czynnościach. Pewne ustępstwa tak, ale stwierdzenie że się nie odmawia to lekka przesada. Kobieta w ciąży jest normalnym człowiekiem, a nie żadną terrorystką. I ciąża nie daj jej prawa do terroryzowania otoczenia.

Jeżeli w ciąży się czegoś przestraszysz i dotkniesz, dziecko będzie mieć w tym miejscu znamię

Podobno jeden pan rzucił w swoją ciężarną kobietę białą myszką i ich dziecko ma w tym miejscu białe owłosione znamię. Podobno. Płód silnie odczuwa to, co się dzieje z matką. Na czas ciąży stanowią oni jeden organizm. O ile jestem w stanie uwierzyć, że uszkodzenie skóry matki w jakimś miejscu może skutkować znamieniem u dziecka to w te białe myszki i łapanie się ze strachu nijak nie wierzę.

Nie jest wskazane picie wody mineralnej, ponieważ dziecko może mieć wodogłowie

Ten przesąd jest tak głupi, że nawet nie wiem, jak go skomentować.

Podczas zmywania naczyń nie wolno ciężarnej polać brzucha wodą, bo dziecko będzie alkoholikiem

Patrz wyżej.


Bardzo łatwo jest doszukiwać się powodów i interpretować sobie po fakcie. Każda kobieta w czasie ciąży na pewno wiele razy się uderzy, przetnie sobie palec, przejdzie pod sznurem, przestraszy czegoś lub rozpłacze. Po fakcie można sobie bez problemu coś przypomnieć i dopasować do danej sytuacji. I nie ma to nic wspólnego z prawdziwością przesądów.
Na koniec chciałam jeszcze przypomnieć, że przesądy i zabobony działają, ale tylko wtedy, kiedy się w nie wierzy ;) Jeżeli chcecie się trochę jeszcze pośmiać sprawdźcie koniecznie, co możecie usłyszeć, kiedy powiadomicie rodzinę i znajomych o ciąży

13 komentarzy:

  1. Przezabawne te przesądy :D Ale chyba najważniejsze to dbać o siebie i nie przejmować się chlapaniem brzucha i głaskać pieseczka tyle, ile tego potrzebuje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przesądy są śmieszne, nie warto w nie wierzyć! ;)
    Najbardziej rozśmieszył mnie z tym głaskaniem psa. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. o polowie nawet nie slyszalam :)
    dodaje i zapraszam ! :)

    http://gabrysiowetestowaniee.blogspot.com/2016/04/harmonella-dla-kobiet-ktore-chca-zyc-w.html?showComment=1460320663256#c1172814066853783508

    OdpowiedzUsuń
  4. Szczerze mówiąc tych nie znałamxD You made my day, uśmiałam się niesamowicie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Powiem Ci szczerze, że nigdy nie słyszałam o tych przesądach i jeśli ktoś naprawdę w nie wierzy to chyba mieszka w jakimś zaścianku, bo w tym wieku takie bzdury rozpowiadać, to aż się w głowie nie mieści...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja słyszałam o tym znamieniu, że jak się w ciąży kobieta oparzy, to dziecko w tym miejscu będzie miało znamię...
    Ale ja w ciaży oparzyłam się dwa razy, a dziecko nic nie ma. :D
    Nie wierzę i nigdy nie wierzyłam. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe co by powiedziano na fakt, że niejednokrotnie oblałam sobie brzuch wodą, sokiem czy herbatą. A wszystko dlatego, że przez 9 miesięcy ciągle o nim zapominałam i przewracałam nim szklanki na stole.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja się śmieje ze wszystkich przesądów, oczywiście w żaden nie wierzę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A kota głaskać można, czy dziecko się z wąsami urodzi? ;) Nie wierzę w żadne zabobony, ale kiedyś byłam świadkiem jak starsza (obca!) pani opierniczała kobietę w ciąży, że łańcuszek na szyi nosi. "żeby to chociaż jakiś krzyżyk był, a to pogańskie!"

    OdpowiedzUsuń
  10. rewelacje, niesłychane zabobony. dobrze spostrzeżone swoją droga - ludzie wygadują takie brednie... a nawet wydają się w nie wierzyć ;)
    absolutnym numer 1 również u mnie jest ;W ciąży nie powinno głaskać się psa'. wow! nie wymyśliłabym takiej bzdury.ciekawe co się stanie, jeśli się pogłaszcze albo dotknie węża... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja słyszałam że nie można też obcinać i farbować włosów ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. można się pośmiać pod warunkiem, że patrzymy na to z przymrużeniem oka:)mojej córce wróżono gęstą czuprynę, bo miewałam zgagę w ciąży, tymczasem ona wciąż jest prawie łysa, a ma 16 miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wow, rzeczywiście te przesądy są straszne, strasznie głupie i ciekawe czy ktoś w to wierzy w dobie nauki, eksperymentów i badań?

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...