piątek, 2 października 2015

Napoje regenerujące na jesień

Napoje regenerujące na jesień to coś, czego akurat właśnie teraz nam trzeba. Jesień i zima to czas, kiedy nasza odporność wystawiana jest na ciężką próbę. Temperatura spada, łatwiej o przeziębienie i chorobę. Właśnie teraz powinniśmy szczególnie zadbać o swoje zdrowie i odporność. 

Źródło: pixabay.com

Dzisiaj zaproponuję wam kilka najlepszych (moim skromnym zdaniem) napojów regenerujących dla biegaczy na jesień. Oczywiście nie-biegacze również mogą pić, z korzyścią dla zdrowia. Wszystkie są łatwe lub nawet bardzo łatwe do przyrządzenia, bogate w witaminy i substancje mineralne, doskonale regenerują po treningu, sprawdzają się również jako przekąska w ciągu dnia. Wśród wybranych przepisów znajdziecie zarówno coś na słodko jak i w wersji słonej oraz pikantnej, napoje niskokaloryczne, a także te pozwalające uzupełnić zużytą na treningu energię. Smacznego!




Napoje regenerujące na jesień

1. Sok pomidorowy. Uwielbiam. Zawiera dużo potasu i sodu. Bardzo skutecznie uzupełnia utracone podczas wysiłku elektrolity. Pomidory w ogóle są bardzo zdrowe i niskokaloryczne. Pół litra soku pomidorowego to mniej niż 100 kcal. Pomidory zawierają szereg witamin i substancji mineralnych. Są również bogate w likopen, który lepiej się przyswaja po obróbce cieplej, dlatego właśnie pasteryzowany sok pomidorowy będzie w tym przypadku lepszym wyborem niż surowe pomidory. Likopenowi przypisuje się właściwości zdrowotne, również antynowotworowe. Nie stwierdzono natomiast skutków ubocznych, więc bez obaw można regularnie pić sok pomidorowy. Warto dodać do niego nieco oliwy lub ulubionego oleju (tłuszcz ułatwi przyswajanie składników odżywczych) oraz przyprawy np. rozgrzewające i wzmacniające odporność chilli, kurkumę czy imbir. Taki gęsty sok z przyprawami i oliwą podany na ciepło można potraktować jako niewielką przekąskę np. drugie śniadanie. Zaletą soków warzywnych jest również to, że łatwiej jest wypić szklankę napoju niż zjeść kilogram warzyw. 
Źródło: pixabay.com
2. Sok wielowarzywny. Sok pomidorowy jest pyszny i zdrowy, ale może się znudzić. A przecież nie tylko pomidory mają właściwości zdrowotne. Warto pić również soki z innych warzyw. Najsmaczniejsze są te wielowarzywne. Najczęściej w ich składzie można spotkać buraki (sok z buraka idealny dla biegacza), paprykę, marchewkę, pietruszkę, cebulę, jabłka i pomidory. Również wyśmienicie smakuje na ciepło, z przyprawami i kroplą oliwy. Soki wielowarzywne również są niskokaloryczne, pół litra zawiera około 150 kcal. 

3. Kawa zbożowa. Zawiera witaminy z grupy B oraz składniki mineralne takie jak potas, fosfor czy magnez. Kawa zbożowa jest również dobrym źródłem błonnika i przeciwutleniaczy. Nie zawiera kofeiny. Kawa zbożowa z mlekiem to dobry sposób na rozgrzanie się po przyjściu do domu, kiedy na zewnątrz wiatr i chłód. Warto dodać do niej przyprawy korzenne np. kardamon, imbir, goździki i cynamon. Otrzymamy nie tylko oryginalny smak, ale również właściwości rozgrzewające. Świetnie smakuje kawa zbożowa np. Inka z kakao

4. Kakao. Zawiera sporo magnezu, który jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ponadto zapobiega on skurczom mięśni, na które skarżą się niektórzy biegacze. Kakao zawiera antyoksydanty, wapń, żelazo i fosfor oraz nieco witamin z grupy B. Razem z mlekiem stanowi wartościowy napój, idealny po jesiennym wybieganiu. Wielu biegaczy uważa kakao za idealny napój po treningu. Jeżeli zależy nam na podniesieniu wartości energetycznej można dodać do niego trochę miodu, syropu z agawy lub syropu klonowego. To zdrowsze i bardziej naturalne alternatywy dla białego cukru. 

Źródło: pixabay.com
5. Koktajl z białego sera. Białkowy napój, pełen wolnochłanialnego białka. Idealny na noc lub w ciągu dnia. Zapewnia uczucie sytości na bardzo długo, a przy tym nie jest zbyt kaloryczny. 100 gramów chudego białego sera to zaledwie 100 kcal i aż 20 gramów czystego białka. Nasz przepis na koktajl z białego sera to kostka (200 gramów) półtłustego twarogu, trochę mleka o średniej zawartości tłuszczu (2%) i łyżka oliwy. Całość miksujemy lub blendujemy do uzyskania pożądanej konsystencji. Dla poprawienia smaku i walorów zdrowotnych można do koktajlu dodać miodu, kakao lub masła orzechowego. 

6. Koktajl bananowo-orzechowo-kokosowy. Pyszny, słodki, energetyczny i bogaty w zdrowe tłuszcze. Wystarczy zblendować 2-3 banany ze szklanką mleka kokosowego i kilkoma łyżkami masła orzechowego. Taki koktajl to doskonały pomysł na deser. Słodki i wysokokaloryczny, ale zdrowy. Idealny dla osób aktywnych fizycznie. Koktajl ten jest odpowiedni dla wegetarian i wegan. Banany to klasyka w diecie biegacza. Zawierają dużo potasu, a także magnez, wapń, fosfor i trochę witamin. Masło orzechowe jest pełne zdrowych i potrzebnych tłuszczy. Mleko kokosowe zawiera sporo tłuszczu, nieco sodu i potas, a także wapń i żelazo. Kupując masło orzechowe i mleko kokosowe warto czytać składy i wybrać produkt bez zbędnych dodatków. 

7. Koktajl z banana i awokado. Wystarczy zblendować jedno awokado i dwa banany ze szklanką mleka. Można użyć również mleka roślinnego (sojowe, owsiane, migdałowe itp.), jeżeli jesteśmy na diecie wegańskiej lub mamy problem z trawieniem laktozy. Aby uzyskać bardziej wyrazisty smak można dodać sok z połowy cytryny lub limonki a także 2-3 łyżeczki miodu. Taki koktajl to przede wszystkim bogactwo niezbędnych kwasów tłuszczowych zawartych z awokado. 

Pamiętajmy, że to co jemy i pijemy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie oraz wyniki sportowe. Zdrowe napoje regenerujące to ważny element w diecie biegacza, ale nie tylko. Każdy potrzebuje minerałów, witamin i składników odżywczych. Szczególnie teraz jesienią. Ja bardzo lubię jesień, ale niestety to również okres wzmożonych przeziębień.  Moja szczęśliwa siódemka najlepszych napojów regenerujących dla biegaczy na pewno zaspokoi nawet najbardziej wymagające podniebienia.

A jakie są Wasze ulubione napoje na jesień?

Zobacz też:

14 komentarzy:

  1. U mnie jesien to zawsze sezon na herbate z imbirem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jakoś nie mogę się przekonać do smaku imbiru. tzn. wypiję, ale nie mogę powiedzieć, że lubię. a w ogóle takie gotowe herbaty z imbirem smakują dla mnie trochę tak... mydlinami ;)

      Usuń
    2. Mam podobnie z imbirem, nie mogę się do jego smaku przekonać i czasami jak w przepisie widzę imbir, to od razu rezygnuję ;)

      Usuń
  2. Do soku pomidorowego jakoś nie mogę się kurcze przekonać. Kocham pomidory, ale wersji soku jakoś mi nie podchodza noo..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ani na ciepło ani na zimno? albo z przyprawami?

      Usuń
    2. Też się do soku pomidorowego nie przekonam, sosy pomidorowe mogę jeść codziennie, sok odpada. Za to bardzo mi się spodobał pomysł z koktajlem twarogowym :)

      Usuń
  3. Kawę zbożową i kakao uwielbiam! :D Nie gardzę również różnymi koktajlami. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kakao i bułka z masłem :) Tego mi dziś trzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a ja się uzależniłam od herbaty z pokrzywy, pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja piję, ale daleko mi do stwierdzenia, że jest pycha ;)

      Usuń
  6. U mnie ciepła woda z cytryną i miodem - hit jesieni i zimy :) Do tego herbaty, z syropem malinowym i miodem, uwielbiam też ziółka, szczególnie pokrzywę i rumianek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie wpadłam na to, żeby podgrzać sok pomidorowy ;d Chociaż uwielbiam go i piję naprawdę bardzo dużo. Pozostałe propozycje - w większości znam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj, ten koktajl bananowo-orzechowo-kokosowy już do mnie woła:) Przypomniałaś mi też o kawie zbożowej, która biedna leży gdzieś w szafce zapomniana.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszelkie herbatki z dodatkiem malinowego syropu Paola świetnie się jesienią sprawdzają i rozgrzewają.

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...