poniedziałek, 21 września 2015

Skurcze łydek w nocy

Bolesne skurcze łydek w nocy budzą mnie coraz częściej. Jest to bardzo nieprzyjemna sytuacja, bo nie dość że wyrywa mnie ze snu to jeszcze boli. Taki skurcz mięśni trwa około pół minuty. Tak mi się wydaje. Nie mam stopera w głowie. Chwilę trwa, ale też nie jakoś bardzo długo. Podejrzewam, że taki nocny skurcz łydki trwa około pół minuty. Co ciekawe wydaje mi się, że dotyczy tylko prawej nogi. A na pewno bardziej prawej, niż lewej. Skurcz łydki w nocy atakuje mnie z reguły, kiedy śpiąc wyprostuję zgiętą nogę. Nocne skurcze mięśni łydek przytrafiają mi się ostatnio na tyle często, że umiem już je sobie rozmasować bez podnoszenia się z pozycji leżącej. Robię to po prostu drugą stopą. Sprytnie, co?
Źródło: pixabay.com
Skurcze mięśni łydek występujące w nocy pierwszy raz pojawiły się u mnie jakieś 10 lat temu i najprawdopodobniej były spowodowane bardzo złą dietą. Pomogło włączenie najzwyklejszej multiwitaminy z supermarketu do bardzo złej diety. Nocne skurcze mięśni ustąpiły.




Skurcze łydek - u kogo występują, kiedy i dlaczego?
Podobno skurcze łydek najczęściej występują u sportowców i kobiet w ciąży. O ciąży nic nie wiem, a sportowcem nie ośmieliłabym się nazwać. Oczywiście żartuję, nie miałabym żadnych oporów przed nazwaniem siebie sportowcem ;) Bo kto blogerowi zabroni? Skurcze łydek mogą występować przy niedoborze pierwiastków mineralnych. Niedobór ten występuje, kiedy nasza dieta jest zbyt uboga, nadużywamy kawy (która wypłukuje minerały) lub stosujemy leki moczopędne i przeczyszczające (które również pozbawiają nasz organizm cennych minerałów i zwiększają ryzyko odwodnienia, które samo w sobie również może być przyczyną skurczy łydek). Skurcze łydek mogą również pojawić się w przypadku przetrenowania lub wręcz przeciwnie u osób prowadzących siedzący tryb życia. Skurcze mięśni jak wszystko inne mogą także być spowodowane różnymi mniej lub bardziej poważnymi chorobami, ale to już jest sprawa do lekarza. Zawsze warto się badać nawet, jak nic się nie dzieje. A jak coś się dzieje to tym bardziej. Prawdopodobnie, jak wszystko inne, skurcze łydek mogą być również wywołane stresem.


Skurcze łydek - przyczyny
  • Zła dieta
  • Niedobory żywieniowe
  • Brak magnezu
  • Zaburzenia poziomu elektrolitów
  • Nadmiar kawy
  • Przemęczenie
  • Zbyt intensywny wysiłek fizyczny
  • Siedzący tryb życia
  • Odwodnienie
  • Stosowanie środków moczopędnych i przeczyszczających
  • Ciąża
  • Choroby
  • Noszenie zbyt obcisłych ubrań
  • Noszenie szpilek lub zbyt ciasnych albo niewygodnych butów
Źródło: pixabay.com

Jak zapobiegać skurczom łydek?
Najprościej mówiąc: nie robić tego, co wymienione w powyższych punktach. Przeanalizować dietę, ewentualnie włączyć również suplementację (najlepiej pod okiem lekarza lub chociaż dietetyka). Zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia. Zamiast zwykłej wody warto pić wodę wysoko-zmineralizowaną (w rozsądnych ilościach i jeżeli nie ma do tego innych przeciwwskazań). Świetny jest sok pomidorowy. W ogóle soki warzywne. Kawę zamienić na kakao, które zawiera dużo magnezu. Jeść orzechy i pełnoziarniste produkty (chleb, makaron, płatki). Warto przyjrzeć się swojej aktywności fizycznej i zwiększyć lub nieco zmniejszyć jej poziom. Unikać zarówno długotrwałego siedzenia jak i stania. Lepiej już chodzić w kółko, chociaż np. w autobusie nie zawsze się da ;) Skurczom mięśni skutecznie można zapobiegać wykonując ćwiczenia rozciągające. Przed i po treningu, a także jako osobny trening właściwy. Warto również zorientować się, czy w nocy pies nie śpi nam na nogach. Już kilka kilogramów czworonożnego szczęścia przez dłuższy czas może skutkować skurczami łydek lub drętwieniem nóg (nie wiem, co gorsze).


Skurcz łydek - co robić?
Nie panikować, rozmasować, poszukać przyczyn i je zniwelować. Jeżeli pojawiają się regularnie zawsze warto skonsultować to z lekarzem. 


Zobacz też:

5 komentarzy:

  1. Mnie ostatnio też łapały skurcze łydek właśnie w nocy. To bardzo bolesne i nieprzyjemne. Możliwe,że miał na to wpływ siedzący tryb życia i rzadkie treningi. Z Twojego wpisu wyczytałam, że skurcze mogą być związane z piciem moczopędnych napojów. Często piję skrzyp i pokrzywę, które mają właśnie takie właściwości. Muszę zwrócić większą uwagę na moją dietę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Męczyły mnie skurcze strasznie. W dzień i w nocy. Od kiedy zaczęłam się więcej ruszać problem się zmniejszył.

    OdpowiedzUsuń
  3. też kiedyś miałam ! bylam nawet z tym u lekarza okazalo sie ze to przez to ze rosłam ;o

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...