poniedziałek, 27 lipca 2015

Jak nie zasnąć w pracy

Jak nie zasnąć w pracy to ostatnio moje główne wyzwanie zawodowe. Nie wysypiam się i bywa ciężko. Senność jest szczególnie uporczywa w przypadku osób wykonujących pracę statyczną i biurową. Jeżeli kilka godzin spędzamy w jednej pozycji, prawie bez ruchu pracując głównie głową to nawet wyspanemu człowiekowi może się zebrać na drzemkę. Szczególnie że nie każdy przez cały czas ma do wykonania fascynujące i stymulujące intelektualnie zadania. Czasami są to rzeczy wtórne, monotonne, no po prostu nudne. I jakoś trzeba te 8 godzin przetrwać. Nie zasnąć i jeszcze zrobić w tym czasie co trzeba. Jak nie zasnąć w pracy? Jak sobie radzić z sennością w pracy? Jak efektywnie pracować pomimo niewyspania?

Źródło: pixabay.com

Niestety nie ma jednej świetnej rady, która byłaby zdrowa, stuprocentowo skuteczna i możliwa do zastosowania. Natury nie oszukasz i brak snu w dłuższej perspektywie zawsze będzie się odbijał na samopoczuciu i efektywności. Ale jest kilka rzeczy, które pomogą przetrwać senny dzień w pracy. Na podstawie własnych doświadczeń przedstawiam kilka sposobów, jak sobie pomóc w takiej sytuacji.

Jak nie zasnąć w pracy - 8 skutecznych porad i tricków


1. Ruch
Przejdź kilka przystanków w drodze do pracy. To zawsze ożywia i pobudza. Pomaga się dotlenić. W ciągu dnia również warto robić sobie przerwy na spacer po schodach lub wokół budynku. Dobrze jest porozciągać się trochę. Rozprostować kości. Jeżeli poświęcimy trochę czasu na ruch może udać nam się znacznie podnieść efektywność pracy. Na pewno bardziej się to opłaca niż siedzieć cały dzień przy biurku, ale pracować na poziomie 30% efektywności. 


2. Oddychanie
Żeby nie zasnąć w pracy staraj się od czasu do czasu wziąć kilka głębokich spokojnych wdechów. A może jakieś ćwiczenia oddechowe? Najlepiej przy otwartym oknie.


3. Zimno
Latem o to trudno, ale jeżeli pracujesz w klimatyzowanym pomieszczeniu zdejmij sweter. Lekki chłodek pobudza i odgania senność. Napij się zimnej wody. Ręce umyj również w zimnej wodzie. Jeżeli nie masz makijażu lub jest wodoodporny możesz też delikatnie schłodzić nią twarz. Nóg nie wkładaj do umywalki. Bez przesady. Nawet w bardzo wyluzowanych miejscach pracy ta metoda może nie zostać zaakceptowana. Chociaż nie wiem, czy zasnąć w pracy byłoby lepiej.


4. Różnorodność
Nie rób cały czas tego samego. Jeżeli masz kilka zadań spróbuj wykonywać je naprzemiennie, żeby nie zasnąć w pracy. Dzięki temu dostarczasz sobie różnych bodźców i umysł się nie nudzi. Zamiast po kolei rób (w miarę możliwości oczywiście) po kawałku. U mnie to się bardzo dobrze sprawdza.


5. Posprzątaj
Nawet jeżeli zarówno biurko jak i brudne naczynia są doprowadzane do porządku przez zatrudnionych w tym celu specjalistów, posprzątaj wokół siebie. Trochę się poruszasz, umysł wypocznie (jak mam odpowiedni nastrój to sprzątanie jest dla mnie jak medytacja). Przy okazji pracujesz na wizerunek osoby schludnej i porządnej. I nie zaśniesz w pracy.


6. Jedz
U mnie jedzenie czasami pozwala nieco oszukać senność i zmęczenie. Ważne jest jednak, żeby była to niewielka porcja. Duże posiłki często potęgują ospałość. Żeby nie zasnąć w pracy świetne są orzeźwiające owoce i wszelakie sałatki. Jeżeli już dopuściliśmy do deficytu snu zadbajmy, żeby za pomocą jedzenia dostarczyć sobie wszystkich niezbędnych witamin i składników odżywczych. Może mieszanka studencka albo kostka gorzkiej czekolady?


7. Pobudzająca muzyka
Może to być muzyka z gatunku tych energetycznych albo z gatunku tych motywujących poprzez tekst. Podałabym kilka przykładów muzyki, której ja słucham, ale to sami ulicznicy i trochę wstydzior ;) W każdym razie muzyka szybka lub muzyka z przekazem, dopingująca do działania może okazać się świetnym lekiem na senność. Edit: E tam wstydzior ;) Macie: moje ulubione motywujące utwory na gorsze dni i chwile słabości.


8. Pobudzające zapachy
Woda toaletowa i o świeżym cytrusowym zapachu na przykład powinna pobudzić i dodać energii do działania. Spryskać się orzeźwiającymi perfumami, żeby nie zasnąć w pracy.


Niektórzy ludzie, żeby nie zasnąć w pracy piją kawę i napoje energetyczne. Na mnie akurat to działa dokładnie na odwrót i kawa po zarwanej nocy sprawia, że wręcz zaczynam odpływać. Natomiast na mnie bardzo skutecznie przeciwko senności działa kłótnia z chłopakiem (wystarczy taka przez sms). Całkowicie odechciewa mi się spać. Wszystkiego mi się odechciewa. No ale raczej nie stosuję tego sposobu, bo bilans strat i zysków jest dość niekorzystny. 

Źródło: pixabay.com

Te metody, żeby nie zasnąć w pracy skutkują, ale na krótszą metę. Ostatecznie zawsze trzeba się wyspać. Im szybciej tym lepiej. Niedobór snu fatalnie wpływa na całe nasze funkcjonowanie i wygląd. Jeżeli sytuacja często się powtarza zastanów się nad jej przyczyną. Oto możliwe powody: brak czasu na sen, stres, obniżenie nastroju czyli popularnie zwany dół. 
Bezsenność może być również skutkiem lub objawem poważnych chorób. W razie wątpliwości dobrze jest skonsultować się z lekarzem. Problemy ze snem i w efekcie niewyspanie mogą występować u osób nadużywających kofeiny i alkoholu lub prowadzących bardzo aktywny (organizm jej wiecznie pobudzony i spać się nie chce) lub bardzo leniwy (przez cały dzień niczym się człowiek nie męczy, więc wieczorem nie chce się spać) tryb życia.

Zobacz też:

18 komentarzy:

  1. U nas czasami na studiach jak prowadzacy widzi ze zasypiamy mowi "no to chyba zaraz sie popytamy zeby was obudzic" i niestety dziala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie też trochę działa, jak szefowa napisze, ale przecież nie może pisać co 15 minut ;)

      Usuń
  2. Czytałam gdzieś, że niektóre korporacje pozwalają, lub wręcz zalecają 20min drzemkę w trakcie pracy- oczywiście jedną;) są nawet leżanki do tego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czytałam (ale nie wiem, na ile to wiarygodne), że (chyba) w japonii spanie w pracy jest wręcz dobrze widziane, bo świadczy o tym, że człowiek ciężko pracuje ;)

      Usuń
    2. Też o tym słyszałem, ale nie wiem, czy akurat o Japonii. Podobno w krajach gdzie jest "sjesta" można niby zostać w pracy i odpocząć, żeby nie tracić czasu na podróże do domu czy coś takiego. Zasłyszane, niepotwierdzone. Mi nikt nigdy w pracy spać nie pozwolił :P , ale japońskie podejście mi się podoba. "Panie czcigodny sensej-kierowniku, ja wcale się nie obijam. Tak bardzo, bardzo ciężko pracuję, że przez 6 z 8 godzin muszę spać, bo inaczej stracę na wydajności...".
      PS Dzięki za rady dotyczące niezasypiania. Czeka mnie zmiana pracy i prawdopodobnie będę pracował w nocy. Pół biedy, że jestem "nocnym markiem". Do 3 nad ranem dam radę, później będę kombinował ;) .

      Usuń
  3. Super post. ;) Najgorzej jest latem, bo ja wtedy odpadam... Strasznie szybko się męczę xd.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny post i milo sie czyta :D
    obserwuje :D
    wpadnij tez do mnie :)
    http://landofdreeams.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam tak stresującą i napiętą sytuację w pracy, że nie było szans żeby pomyśleć o senności - adrenalina cały czas buzowała ... ileż można w takim stresie żyć??

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj zdarzyło mi się kiedyś zasnąć przy komputerze w pracy :D Miałam wtedy bardzo intensywny okres, praca, studia i na sen brakowało czasu. Na szczęście teraz już nie mam takiego problemu i staram się wysypiać, ale dobrze pamiętać o Twoich radach na przyszłość. Kłótnia z mężem też mnie pobudza jak nic innego ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mi na szczęście pomaga kawa, spacer po budynku. Czasem trochę ploteczek. Jako kobieta i to z makijażem nie oblewam się wodą, bo wyglądałabym jak myszka miki :) ale myślę, że to faktycznie mogłoby pomóc. Fajny wpis :) Dodaję do obserwowanych i zapraszam do mnie http://kosmetyka4u.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasami, jak praca nudna niczym flaki z olejem, to tylko strzał w kolano pomoże:D
    Pozdrawiam, Ola BaBasment

    OdpowiedzUsuń
  9. U mnie najlepiej działa ruch, świeże powietrze i jedzenie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Najlepszy dla sposób to chyba jednak ruch, czasami kilka minut wystarczy, aby się rozbudzić. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. A może pomyśleć nad tym, czy by tej pracy po prostu nie zmienić? Na taką mniej nudną :) Zawsze jeszcze można zrobić przerwę na pogaduchy przy kawie, albo wodzie z cytryną, jeśli kawa nie pomaga:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszystko to się zgadzało w moim przypadku, ale najlepszym rozwiązaniem moich problemów była wymiana materaca na materac rehabilitacyjny Staram się spać po 8 h, ale szkoda mi czasu na sen :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kilkuminutowe przerwy też są dobrym sposobem, żeby trochę się ożywić. A mi jeszcze pomagają bardzo zioła lecznicze, które codziennie piję z samego rano. Naturalne sposoby są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...