środa, 11 marca 2015

Jak (nie) szukać książki po wszystkich bibliotekach w mieście?

Wyobraźmy sobie taką sytuację, że bardzo chcemy przeczytać jakąś książkę. Jedną konkretną książkę. I nie chcemy jej kupować (jakby człowiek kupował każdą książkę, którą chce przeczytać, to by zbankrutował), tylko wypożyczyć z biblioteki. Z biblioteki, a nie od znajomych, bo znajomi nie mają. Idziemy do swojej biblioteki osiedlowej, uczelnianej czy jakiejkolwiek innej, z której korzystamy. I tam tej książki nie ma. Albo jest, ale wypożyczona. I nie wiadomo, kiedy wróci. Bo nigdy nie wiadomo. Czasami książki nie wracają nigdy :( I co wtedy?

Źródło: pixabay.com

Nie trzeba sporządzać listy wszystkich bibliotek w okolicy i odwiedzać ich z pytaniem o interesującą nas pozycję. Nie trzeba nawet przeszukiwać z osobna katalogów online wszystkich bibliotek w poszukiwaniu naszej książki. Z pomocą przychodzi nam Katalog Rozproszony Bibliotek Polskich - KaRo oraz Narodowy Uniwersalny Katalog Centralny (NUKAT). Po wejściu do katalogu wystarczy, że wpiszemy np. poszukiwany tytuł, a otrzymamy informację w których bibliotekach można daną książkę dostać. Później wystarczy tylko sprawdzić, w której jest dostępna i do tej biblioteki się wybrać. Takie proste.

Kliknij, aby powiekszyć


Kliknij, aby powiększyć
W razie gdyby nasza wymarzona książka była jedynie w bibliotece na drugim końcu Polski, można również skorzystać z wypożyczeń międzybibliotecznych. Niestety wówczas ponosimy koszty transportu książki tam i z powrotem, więc zazwyczaj korzysta się z tej metody tylko jeżeli to na prawdę ważne czyli np. przy pisaniu prac dyplomowych. 

Mam nadzieję, że mój wpis komuś się przyda i ułatwi życie, chociaż nie ukrywam, że serduszko również by się radowało gdyby jedynym odzewem były komentarze typu: stare, wiadomo od 1410, Ameryki nie odkryłaś czy to jest ktoś kto o tym nie wie? Jako bibliotekarz z wykształcenia trochę zaczynam odczuwać tęsknotę za bibliotecznymi murami, a odwiedzanie ich jako czytelnik to jednak nie to samo. Wyobraźcie sobie tylko - biegający bibliotekarz włosomaniaczka. Idealnie. 

15 komentarzy:

  1. Nietsety nie wiedziałam o tym ale w dobie moich studiow sprawdzaja sie glownie pdf-y na tablecie, w bibliotece normalnej nie byłam juz kilka lat... ale za poltora roku bedzie jak znalazl :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to już wiesz! :)
      w sumie już zapomniałam jak się studiowało i pisałam ten tekst bardziej pod kątem poszukiwania książek, które chcemy przeczytać dla rozrywki i przyjemności a ich nigdzie nie ma.

      Usuń
  2. super wpis, akurat na czasie ;) bardzo mi się przydał, dziękuję ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jakie ciekawe ustrojstwo! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja tam lubię bankrutować przez książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. lepiej przez książki, niż przez kosmetyki ;)

      Usuń
  5. WOW, nie miałam o czymś takich zielonego pojęcia! Na pewno będę o tym pamiętać i zapiszę sobie te strony, chociaż nie ukrywam, że ja jednak marzę o takiej bibliotece u swoim przyszłym domu, więc kolekcjonuję książki zamiast ich wypożyczać. :)
    Pozdrawiam cieplutko. :)
    Skrzynka Pełna Książek

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki, nie wiedziałam że istnieje takie ułatwienie ;) Z biblioteki korzystam często i chętnie więc na pewno skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też nie wiedziałam, że jest coś takiego :D Ja zawsze szukałam po prostu we wszystkich katalogach bibliotek w Krakowie. W sumie nie jest ich aż tak dużo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniale! Tego potrzebowałam! W Poznaniu korzystam z katalogu Biblioteki Raczyńskich, który ma zbiory wszystkich bibliotek w mieście. Bardzo pomocne. http://www.bracz.edu.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. O, nie wiedziałam o tym. Ja korzystam tylko z katalogu bibliotek wrocławskich. A jest trochę pozycji, których po prostu nigdzie nie ma..

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe, jakoś nigdy na to nie wpadłam...Szukałam w każdej osobno :)

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...