czwartek, 22 stycznia 2015

Biegowa motywacja na zimne dni

Jeszcze niedawno budziły nas promienie słońca, a poranki były rzeźkie. Teraz za oknem jest ciemno, coraz częściej wszystko spowite jest mgłą, a temperatura oscyluje około zera. Chyba już na dłużej przyszło nam się pożegnać z ciepłymi dniami. Przyszła zima. Czy zimne pory roku to zły czas dla biegaczy? Nie. Wystarczy odpowiednie ubranie i można spokojnie biegać. Większym problemem jest brak motywacji i rozleniwienie, które często atakuje nas w tym czasie. Nie chce się wychodzić biegać, bo zimno i ciemno. Ta pora roku jakoś bardziej sprzyja siedzeniu w domu. Oczywiście nie chcemy całej zimy spędzić na kanapie. Jak się zmotywować do biegania w chłodne dni?

Źródło: pixabay.com
Jesienne biegowe zakupy
Kobiety kochają zakupy, ale posiadanie nowych ubrań sportowych z pewnością zmotywuje również i mężczyzn, żeby wyjść na trening. Zimowe zakupy biegowe to nie jest tylko zachcianka. Dobrze jest zaopatrzyć się w ciepłą, lekką bluzę i kurtkę chroniącą przed zimnem i wilgocią. Na bieganie w chłodne dni warto zakładać bieliznę termoaktywną, która pozwoli zachować odpowiednią temperaturę i chroni przed wychłodzeniem. O wiele łatwiej jest iść pobiegać jeżeli czekają na nas nowe ubrania sportowe. Warto kupić coś tak ładnego, żeby człowiek nie mógł doczekać się treningu. Jak kupiłam sobie śliczną bluzę z różowymi aplikacjami to nie mogłam się doczekać, żeby zrobiło się chłodniej i ochoczo wybiegłam przed siebie pomimo mgły i zera na termometrze. 


Dobrze się ubierz
Latem sprawa jest prosta. Zakładamy tak mało jak się tylko da. Zimą sprawa nieco się komplikuje. Nie chodzi o to, żeby ubrać się najcieplej jak się da. Chodzi o to, żeby ubrać się odpowiednio. Każdy musi samemu wypróbować jaki strój zapewnia mu największy komfort w zimie. Jednym wystarczą ocieplane legginsy, podkoszulek i bluza z kapturem. Inni potrzebują kilku warstw, bielizny termoaktywnej i bardzo ciepłych rękawiczek. Nieodpowiedni strój potrafi zepsuć trening i zniechęcić do kolejnego. Podczas biegania nie może nam być za zimno. Chłodno może być w momencie kiedy wychodzimy z domu, ale jeżeli przez cały trening marzniesz to znaczy, że trzeba ubrać się cieplej. To normalne, że człowiek podczas biegania się poci, ale nie gotuje. Jeżeli ewidentnie jest ci za gorąco i pot leje się strumieniami warto pomyśleć i zrzuceniu jednej warstwy. Jeżeli już uda nam się dobrać optymalny strój to biegania w zimne dni to połowa sukcesu za nami. Mnie też nie chciałoby się iść biegać gdybym wiedziała, że będę zamarzać albo się gotować. 


Przygotuj strój do biegania
Jeżeli planujesz biegać rano to wieczorem przygotuj wszystko, co będzie ci potrzebne. Łatwiej jest bez zastanowienia wskoczyć w buty, niż szukać skarpetek do biegania i dobierać kolor koszulki do legginsów. Rano nie ma na to czasu, wtedy łatwo się zniechęcić i zrezygnować. Niech wszystko już będzie gotowe. Najlepiej w widocznym miejscu. W niektórych przypadkach koniecznie należy pościelić łóżko od razu po wstaniu, żeby przypadkiem do niego nie wrócić. Im szybciej wybiegniesz tym większa szansa, że ci się nie odechce. Nie dawaj czasu wymówkom. Wyprzedź swojego lenia. Jak zaczniesz biegnąć już cię nie dogoni. Jeżeli planujesz biegać po pracy również zostaw na wierzchu gotowy strój tak żeby od razu w niego wskoczyć. W ogóle się nie zastanawiaj, czy iść biegać. Zaplanowałeś bieganie i plan wykonaj. Nie pożałujesz. Wręcz przeciwnie. Będziesz z siebie dumny. A uwolnione po wysiłku endorfiny będą dowodem, że czasami lepiej działać bez zbędnego zastanawiania się. Dobrze żeby po powrocie do domu również coś na ciebie czekało. Kubek z herbatą gotowy do zalania gorącą wodą. Posiłek potreningowy gotowy do podgrzania. A w łazience ręcznik i pachnące mydełko. 

Źródło: własne

Umów się z kimś
Jeżeli masz problemy z motywacją warto umówić się z kimś na bieganie. Na konkretną godzinę i w konkretnym miejscu. Nie chcesz przecież zawieść znajomego, prawda? I trochę tak wstyd, że on potrafi wyjść na trening, a tobie się nie chce. Wspólne bieganie to świetna motywacja. Mój pierwszy zimowy bieg też był w towarzystwie. 

Mów o swoich planach
Podziel się z kolegami z pracy swoim planem na popołudniowe bieganie. Głupio będzie ci nazajutrz tłumaczyć się, że jednak zostałeś w domu, kiedy znajomi spytają o trening. W ogóle często mów o treningach. Zainteresowanie i podziw otoczenia są dodatkową motywacją. Nie wstydź się, że wyjdziesz na nudziarza czy wariata. Jeżeli tylko bieganie nie będzie jedynym tematem, który cię interesuje to wszystko w porządku. 

Dbaj o siebie i nagradzaj się
Zimą łatwiej o przeziębienia i choroby, więc zadbaj o siebie. Uważnie komponuj dietę, dobrze się ubieraj i nie rezygnuj z aktywności fizycznej.  Warto wprowadzić system małych nagród za dobrze wykonany trening. Może to być np. coś pysznego do jedzenia. Po bieganiu bez obaw o sylwetkę możesz spałaszować nawet kaloryczny smakołyk. Chwal siebie za wytrwałość i silną wolę. Nie każdemu chce się wychodzić z domu biegać, kiedy ciemno i zimno. Doceń siebie.  

Radość z biegania
Ponura aura za oknem może nie nastraja zbyt optymistycznie, ale przypomnij sobie ile radości daje bieganie. Przypomnij sobie to uczucie radości i satysfakcji po dobrze wykonanym treningu. 

Źródło: własne

Pamiętaj, że większość ludzi przez zimę tyje i traci formę
I to nie dlatego, że zimne pory roku w jakiś magiczny sposób tak fatalnie wpływają na nasze ciało. Wszystko dlatego, że przestajemy się ruszać i na dodatek zaczynamy więcej jeść. Nie wpadnij w tę pułapkę. Wystarczy kontynuować treningi i na wiosnę bez obaw pokażesz się na basenie. Chcesz obudzić się na wiosnę z kilkoma zbędnymi kilogramami, sflaczały i bez kondycji? Pomyśl o tych wszystkich zrobionych do tej pory kilometrach. O godzinach poświęconych na trening. O zgrabnym i silnym ciele. Jeżeli zaniechasz aktywności fizycznej szybko to stracisz. A szkoda by było. Dbaj o siebie również kiedy jest zimno i nieprzyjemnie za oknem. 

Nie demonizuj zimy
Zima to nie jest żadna klęska żywiołowa, tylko taka pora roku, kiedy zdarzają się mrozy i pada śnieg. Dzieci chodzą do szkoły, dorośli normalnie chodzą do pracy, więc dlaczego ty miałbyś przestać biegać? Bo jest chłodno i ciemno? To się ubierz ciepło i wyposaż w odblaski albo specjalne światełka. Bieganie zimą jest inne niż latem, ale to nie znaczy że gorsze. Mam taką koleżankę, która właśnie uwielbia biegać zimą, bo tylko wtedy nie jest jej za gorąco. I nie może się doczekać tej pory roku, bo latem bieganie jest dla niej bardzo męczące z powodu temperatury. Różni ludzie mają różne preferencje i nigdzie nie jest powiedziane, że zima bieganiu nie sprzyja. Myślę, że warto obalić ten pogląd i nie rezygnować z treningów tylko dlatego, że zrobiło się chłodno. Wystarczy cieplej się ubrać. Nigdy nie jest za zimno na bieganie

5 komentarzy:

  1. Ja mam ostatnio ogromny spadek motywacji :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja i bieganie odpoczęliśmy od siebie przez 3 miesiące, ale dzisiaj aż mnie wyrwało z domu na poranny bieg i nie żałuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jak z kondycją po takiej przerwie? bo u mnie było kiepsko.

      Usuń
  3. Zdecydowanie motywacja na zimowe dni musi być! Dodatkowo wyglądasz rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zima była dla mnie trudnym okresem w bieganiu, ale odkąd kupiłam strój do biegania, już nie ubieram się na cebulę i jest mi wygodniej.

    OdpowiedzUsuń

W celu działań promocyjnych na blogu należy skorzystać z zakładki Kontakt. Więcej informacji o blogu w zakładce Informacje o blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...